ÇUBUK-2 VE KAVŞAKKAYA BARAJ HAVZALARI TASLAK ÖZEL HÜKÜMLERİ VE KORUMA PLANI

  1. Amaç

Bu koruma planı, Ankara İline içme ve kullanma suyu sağlayan Çubuk-2 ve Kavşakkaya Barajlarının su kalitesinin korunması, iyileştirilmesi ve sürdürülebilir kullanımının sağlanması maksadıyla Çubuk-2 ve Kavşakkaya Baraj Havzalarındaki her türlü faaliyete ilişkin hukuki ve teknik esasları oluşturmayı amaçlamaktadır.

  1. Kapsam ve Hukuki Dayanak

Bu koruma planı, Çubuk-2 ve Kavşakkaya Baraj Havzalarını kapsar. Bu alanlar için belirlenen havza koruma planı 2872 sayılı Çevre Kanunu ve İçme-Kullanma Suyu Havzalarının Korunmasına Dair Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.

  1. Koruma planında geçen;

Akaryakıt Dolum İstasyonu: Akaryakıt istasyonu olarak hizmet görmeyen, sadece akaryakıt taşıyan taşıtların yüklendiği tesisleri,
Akaryakıt İstasyonu: Esas itibarıyla karayolunda seyreden araçların akaryakıt, yağ, basınçlı hava gibi ihtiyaçlarının sağlandığı ve taşıtlarla ilgili bazı basit teçhizat parçaları ile hizmetlerin verildiği yerleri,
Alıcı Ortam: Atıksuların doğrudan deşarj edildiği veya dolaylı olarak karıştığı göl, akarsu ve yeraltı suları gibi yakın veya uzak çevreyi,
Amatör Balıkçılık: İl Tarım ve Orman Müdürlükleri tarafından belgelendirilen sadece spor veya dinlence amacıyla yapılan, maddi ve ticari kazanç gayesi gütmeyen, avlanılan ürünün satılmadığı balıkçılık etkinliğini,
Atık: Üreticisi veya fiilen elinde bulunduran gerçek veya tüzel kişi tarafından çevreye atılan veya bırakılan ya da atılması zorunlu olan herhangi bir madde veya materyali,
Atıksu altyapı tesisleri: Evsel ve/veya endüstriyel atıksuları toplayan kanalizasyon sistemi ile atıksuların arıtıldığı ve arıtılmış atıksuların nihai bertarafının sağlandığı sistem ve tesislerin tamamını,
Atıksu: Evsel, endüstriyel, tarımsal ve diğer kullanımlar sonucunda kirlenmiş veya özellikleri kısmen veya tamamen değişmiş sular ile maden ocakları ve cevher hazırlama tesislerinden kaynaklanan sular ve yapılaşmış kaplamalı ve kaplamasız şehir bölgelerinden cadde, otopark ve benzeri alanlardan yağışların yüzey veya yüzeyaltı akışa dönüşmesi sonucunda gelen suları,
Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
Bakım-onarım: Yapılarda derz, iç ve dış sıva, boya, badana, oluk dere, doğrama, döşeme ve tavan kaplamaları, elektrik ve sıhhi tesisat tamirleri ile çatı onarımı ve kiremit aktarılması işlemlerini,
Biyogaz: Organik maddelerin anaerobik fermantasyonu sonucunda oluşan metan, karbondioksit, hidrojen sülfür ile eser miktarda azot ve hidrojen içeren gazı,
Biyokütle: Tarım veya ormancılık ürünü olan ve tamamı veya bir kısmı içindeki enerjiyi geri kazanmak amacı ile yakıt olarak kullanılabilen bitkisel maddelerin tamamı veya bir kısmından oluşan ürünleri, tarım ve ormancılıktan kaynaklanan bitkisel atıkları, ortaya çıkan ısı geri kazanılabiliyorsa gıda işleme sanayisinden kaynaklanan bitkisel atığı, üretim mahallinde birlikte yakılıyorsa ve ortaya çıkan enerji geri kazanılıyorsa kağıt hamuru üretimi ve kağıt hamurundan kağıt üretimi sırasında oluşan lifli bitkisel atıkları, mantar atığını, ahşap koruyucuları ve kaplamaları ile muamele neticesi halojenli organik bileşikler veya ağır metaller ihtiva eden ve özellikle inşaat veya yıkım atıklarından kaynaklanan atıkları içerenler hariç olmak üzere odun atıklarını,
Biyolojik Mücadele: Bitkide zararlı, hastalık ve yabancı otlara karşı diğer canlı organizmaların kullanılmasıyla, zararlı etmenin ekonomik zarar seviyesinin altında tutulabilmesi için yapılan mücadeleyi,
Biyoteknik Yöntemler: Hedeflenen zararlı türlere karşı, tuzak ve tuzak sistemleri, feromonlar, cezbediciler, uzaklaştırıcılar, böcek gelişme düzenleyicileri, beslenmeyi ve yumurtlamayı engelleyiciler kullanılarak yapılan mücadeleyi,
Çevresel kalite standardı: Belli bir kirleticinin ya da kirletici gruplarının suda, dip çökeltisinde veya biyotada insan sağlığı ve çevreyi korumak için aşmaması gereken konsantrasyonları,
Çubuk 2 Baraj Rezervuarı: Çubuk 2 Baraj Gölü maksimum su seviyesi olan 1113 metre kotuna kadar olan alanı,
Çubuk 2 ve Kavşakkaya Baraj Havzaları: Çubuk 2 Baraj Gölü’nü besleyen yüzey ve yeraltı suları ile Kavşakkaya Baraj Gölü’nü besleyen yüzey ve yeraltı sularının toplandığı bölgenin tamamını,
Deşarj: Sulamadan dönen drenaj sularının kıyıdan veya uygun mühendislik yapıları kullanılarak toprağa sızdırılması hariç olmak üzere, atıksuların arıtılmaksızın veya arıtıldıktan sonra doğrudan veya dolaylı olarak sistemli bir şekilde alıcı ortama boşaltılmasını,
Doğal Mineralli Su: Yerkabuğunun farklı derinliklerinde, uygun jeolojik şartlarda doğal olarak oluşan bir veya daha fazla kaynaktan yeryüzüne kendiliğinden çıkan ya da çıkartılan, mineral içeriği ve diğer bileşenleri ile tanımlanan; tedavi, şifa amaçlarıyla da kullanılan içmece suyu, şifalı su ve benzeri adlarla anılan soğuk ve sıcak doğal suları,
Ekosistem: Belli bir alanda bulunan canlılar ile bu canlıların etkileşim içerisinde bulunduğu fiziksel çevreyi,
Ekoturizm: Çevreye zarar vermeden gerçekleştirilen, doğal ortamın sürdürülebilirliğini sağlayan ve yerel halkın sosyo-ekonomik gelişimine katkı sağlayan doğa yürüyüşünü, bisiklet turlarını, bitki incelemeyi, foto safariyi, mağara turizmini, hava sporlarını, ornitoloji turizmini ve yaban hayat gözlemciliğini içeren turizm türünü,
Endüstriyel atıksu: Herhangi bir ticari ya da endüstriyel faaliyetin yürütüldüğü alanlardan, evsel atıksu ve yağmur suyu dışında kaynaklanan atıksuları,
Entegre Tesis: Ürünlerin üretiminden sonra işlenerek fiziksel veya kimyasal özellikleri değiştirilip bir veya birden fazla yeni ürüne dönüştürülmesinin yapıldığı tesisleri,
Evsel atıksu: Yaygın olarak yerleşim bölgelerinden ve çoğunlukla evsel faaliyetler ile insanların günlük yaşam faaliyetlerinin yer aldığı okul, hastane, otel gibi hizmet sektörlerinden kaynaklanan atıksuları,
Gelişme Alanları: Varsa üst ölçek plan kararlarına uygun olarak, Çubuk-2 ve Kavşakkaya havzasının imar planlarında yerleşmenin gelişmesi için ayrılmış son evden itibaren 100 m uzaklıkta olan alanları,
Göl: Oluşması genellikle tektonik, volkanik vb. olaylara bağlı olan, toprakla çevrili, derin ve geniş, durgun su kütlesini,
Gölet: Yapay durgun su kütlelerini,
Günübirlik tesis: Kamp ve konaklama birimi ihtiva etmeyen, duş, tuvalet, gölgelik, soyunma kabini, yeme-içme, eğlence ve sportif faaliyetler gibi imkânları günübirlik olarak sağlayan ve sökülüp takılabilir nitelikteki yapıları,
Havza: Bir akarsu, göl, baraj rezervuarı veya yeraltı suyu haznesi gibi bir su kaynağını besleyen yeraltı ve yüzeysel suların toplandığı bölgenin tamamını,
Hayvan Yetiştirme Tesisi: Zati ihtiyaçtan fazla ancak Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği Ek-2’de belirlenen kapasiteden daha az hayvan yetiştiren tesisleri,
İçme-kullanma suyu: Özellikleri 17/2/2005 tarihli ve 25730 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik ile belirlenmiş olan ve insanların günlük ihtiyaçlarını karşılamak için kullandıkları suları,
İyi tarım uygulamaları: 7/12/2010 tarihli ve 27778 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İyi Tarım Uygulamaları Hakkında Yönetmelik kapsamındaki zirai faaliyetleri,
Kavşakkaya Baraj Rezervuar: Kavşakkaya Baraj Gölü maksimum su seviyesi olan 1122,50 metre kotuna kadar olan alanı,
Kaynak Suyu: Jeolojik koşulları uygun jeolojik birimlerin içinde doğal olarak oluşan, bir veya daha fazla çıkış noktasından yeryüzüne kendiliğinden çıkan veya teknik usullerle çıkartılan suları,
Kentsel atıksu: Evsel atıksuyu ya da evsel atıksuyun endüstriyel atıksu ve/veya yağmur suyu ile karışımını,
Kırsal Gelişme Alanı: Kırsal yerleşik alana bitişik, mevcut olan ve yapımı tarihinde yürürlükte bulunan yasal düzenlemelere uygun olarak inşa edilen yapıların en dışta olanlarının, en fazla 100 m dışından geçirilecek olan müstakbel gelişme alanını,
Kırsal Yerleşme Alanı: 6360 sayılı Kanun ile mahalle statüsüne dönüşerek Büyükşehir Belediyesi sınırlarına dâhil olan köy yerleşik alan sınırları, kırsal yerleşme ve gelişme alan sınırı belirlenmiş veya belirlenmemiş, planı olsun ya da olmasın, kırsal yaşam özellikleri gösteren nüfusu 2000’in altında kalan yerleşik ve gelişme alanlarını,
Kırsal Yerleşik Alan: Yapımı tarihinde yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerine uygun olarak inşa edilmiş yapıların toplu olarak bulunduğu yerlerde mevcut binaların en dışta olanlarının dış kenarlarından geçirilen çizginin içinde kalan yerleşik (meskun) alanları,
Kirletici: Suyun fiziksel, kimyasal, biyolojik veya radyolojik karakterini değişikliğe uğratabilen, insan yapımı veya insan faaliyetlerinden kaynaklanan her türlü maddeyi,
Maksimum su seviyesi: Bir taşkın veya rezervuar işletmesi sırasında erişilen en yüksek su seviyesini,
Mesire yeri: Toplumun dinlenme, eğlenme ve spor gibi çeşitli ihtiyaçlarını karşılamak, yurdun güzelliğine katkı sağlamak ve turistik hareketlere imkân vermek amacıyla, gerekli yapı, tesis ve donatılarla kullanıma ayrılan, halkın günübirlik veya geceleme ihtiyaçlarını karşılayan, rekreasyonel ve estetik kaynak değerlerine sahip orman rejimine tabi alanları,
Mevcut yapı: Bu Koruma Planı ve Özel Hükümler yürürlüğe girmeden önce havzada mevcut olan ve yapımı tarihinde yürürlükte bulunan yasal düzenlemelere uygun olarak inşa edilen yapıları,
Milli park: Bilimsel ve estetik bakımından, milli ve milletlerarası ender bulunan tabii ve kültürel kaynak değerleri ile koruma, dinlenme ve turizm alanlarına sahip tabiat parçalarını,
Mücavir alan: İmar mevzuatı bakımından belediyelerin kontrol ve mesuliyeti altına verilmiş olan alanları,
Organik tarım faaliyetleri: 18/8/2010 tarihli ve 27676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Organik Tarımın Esasları ve Uygulanmasına İlişkin Yönetmelik kapsamında tanımlanan işlemleri,
Rekreasyon alanları: Yerleşim yerlerinin açık ve yeşil alan ihtiyacı başta olmak üzere, yerleşim alanı içinde veya çevresinde günübirlik kullanıma yönelik ve imar planı kararı ile belirlenmiş; eğlence, dinlenme, piknik ihtiyaçlarını karşılayan günübirlik tesislerin yer aldığı alanları,
Riskli Yapı: 16/5/2012 tarihli ve 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunda tanımlanan, riskli alan içinde veya dışında olup ekonomik ömrü tamamlanmış olan ya da yıkılma veya ağır hasar görme riski taşıdığı ilmi ve teknik verilere dayanılarak tespit edilen yapıyı,
Sıvılaştırılmış Petrol Gazları ve Sıkıştırılmış Doğalgaz Dolum İstasyonları: Propan, bütan ve izomerleri gibi hidrokarbonlar veya bunların karışımının üretildiği ve basınç altında depolandığı, depolama tanklarının bulunduğu mahalleri,
Sıvılaştırılmış Petrol Gazları ve Sıkıştırılmış Doğalgaz İkmal İstasyonları: Sıvılaştırılmış petrol gazları ile sıkıştırılmış doğalgazların sabit tanklarda depolandığı, yakıt olarak sıvılaştırılmış petrol gazları ile sıkıştırılmış doğalgaz kullanan sabit depolu karayolu taşıtlarına ikmal hizmetlerinin verildiği istasyonları,
Silvikültür: Planlı olarak yeni ormanların kurulması, bu ormanlarla birlikte tabi olarak yetişmiş ormanların bakımı, gençleştirilmesi ve bu ormanların kendisinden beklenen fonksiyonları yerine getirmesi ve sürdürülebilir şekilde devam ettirmesine ilişkin uygulamaları,
Su Kaynakları: Kaynak, kuyu, kuru dere, dere, göl ve gölet gibi tatlı su kaynakları,
Tabiat Koruma Alanı: Bilim ve eğitim bakımından önem taşıyan nadir, tehlikeye maruz veya kaybolmaya yüz tutmuş ekosistemler, türler ve tabii olayların meydana getirdiği seçkin örnekleri ihtiva eden ve mutlak korunması gerekli olup sadece bilim ve eğitim amaçlarıyla kullanılmak üzere ayrılmış tabiat parçalarını,
Tabiat Parkları: Bitki örtüsü ve yaban hayatı özelliğine sahip, manzara bütünlüğü içinde halkın dinlenme ve eğlenmesine uygun tabiat parçalarını,
Tarımsal Amaçlı Yapılar: Kümes, mandıra, un değirmeni, tarım alet ve makinelerinin muhafazasında kullanılan sundurma ve çiftlik atölyesi, sera, ahır, ağıl, arıhane, kömürlük, odunluk, samanlık, ticari amaçlı olmayan kiler ve yem deposunu,
Tehlikeli atık: Atık Yönetimi Yönetmeliğinde “Tehlikeli Atık” olarak tanımlanan atıkları,
Tüzel Kişi: Hukuk bakımından birçok kişinin veya malın topluluğundan doğan ve tek bir kişi sayılan oluşumu,
Yeraltı suyu: Bir kuyuya ya da kaynağa önemli miktarda su sağlama kapasitesine sahip bir jeolojik formasyon veya formasyon grubunda bulunan durgun veya hareket halindeki suları,
Yerüstü suyu: Yeraltı suları haricindeki bütün iç sular, geçiş suları ve kıyı sularını,
Yeşil Kuşak: Erozyonu önleyerek barajların ekonomik ömrünü uzatmak amacıyla maksimum su seviyesi ile göl aynası arasında kalan alanın ağaçlandırılmasını,
Zati ihtiyaç: Bir ailenin asgari geçimini sürdürebilmesi için ihtiyaç duyulan ve ilgili Mülki İdare Amirliği tarafından ailenin diğer gelir kaynakları da göz önünde bulundurularak belirlenen azami hayvan sayısını,
Zirai veya Hayvansal Entegre Tesis: Zirai ve/veya hayvansal ürünlerin üretiminden sonra işlenerek fiziksel veya kimyasal özellikleri değiştirilip bir veya birden fazla yeni ürüne dönüştürülmesinin yapıldığı tesisleri,
ifade eder.
Havza Koruma Alanları:

  • Baraj Gölü: Çubuk 2 Baraj Gölü ile Kavşakkaya Baraj Gölünün su toplayabileceği maksimum su seviyesi sınırı,
  • Mutlak Koruma Alanı: Çubuk 2 Baraj Gölü ile Kavşakkaya Baraj Gölü maksimum su seviye sınırından itibaren yatayda 300 metre genişliğindeki alanı,
  • Kısa Mesafeli Koruma Alanı: Çubuk 2 Barajı ile Kavşakkaya Baraj Mutlak Koruma Alanı sınırından itibaren 700 metre genişliğindeki alanı,
  • Orta Mesafeli Koruma Alanı: Çubuk 2 Barajı ile Kavşakkaya Barajı Kısa Mesafeli Koruma Alanı sınırından itibaren 1 kilometre genişliğindeki alanı,
  • Uzun Mesafeli Koruma Alanı: Çubuk 2 Barajı ile Kavşakkaya Barajı Orta Mesafeli Koruma Alanı sınırından başlamak üzere havza sınırına kadar alanı,
  • Kavşakkaya – Çubuk 2 Barajları İsale Hattı Koruma Alanı: Kavşakkaya ve Çubuk 2 Barajları İsale Hattının ekseninden itibaren sağında ve solundaki 500’er metrelik alanı,
  • Ana Dere Koruma Alanı: Baraj göllerini doğrudan besleyen ana derelerin şev üstü kotundan itibaren sağında ve solundaki 15’er metrelik alanı,

İfade eder.
Kısaltmalar:
ASKİ: Ankara Büyükşehir Belediyesi Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğünü,
BES: Biyokütle Enerji Santralini,
CNG: Sıkıştırılmış Doğalgazı,
ÇŞİB: Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığını,
DSİ: Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğünü,
GES: Güneş Enerji Santralini,
HES: Hidroelektrik Enerji Santralini,
KGM: Karayolları Genel Müdürlüğünü,
LPG: Sıvılaştırılmış Petrol Gazlarını,
OGM: Orman Genel Müdürlüğünü,
RES: Rüzgar Enerji Santralini,
TOB: Tarım ve Orman Bakanlığını,
SYGM: Tarım ve Orman Bakanlığı Su Yönetimi Genel Müdürlüğünü,
İfade eder.
Ç. Genel Hükümler

  1. Çubuk 2 Baraj Gölü koruma alanları, DSİ tarafından belirlenen 1113 metre maksimum su seviyesi dikkate alınarak tanımlanmıştır.
  2. Kavşakkaya Baraj Gölü koruma alanları, DSİ tarafından belirlenen 1122,50 metre maksimum su seviyesi dikkate alınarak tanımlanmıştır.
  3. Çubuk 2 ve Kavşakkaya Baraj Gölleri maksimum su seviyelerine göre belirlenen koruma alanları: Baraj Gölleri, Mutlak Koruma Alanı, Kısa Mesafeli Koruma Alanı, Orta Mesafeli Koruma Alanı, Uzun Mesafeli Koruma Alanı olarak tanımlanmıştır.
  4. Baraj göllerinin kalite ile miktar açısından korunması ve öncelikli olarak içme-kullanma suyu temini amacıyla kullanılması esastır. İçme-kullanma suyu ihtiyacı dışındaki diğer maksatlara yönelik kullanımlar için ASKİ’nin uygun görüşünün alınması gereklidir.
  5. Havza genelinde, havza sınırlarını değiştirebilecek herhangi bir faaliyete izin verilmez.
  6. Havza sınırları içerisinde yapılacak herhangi bir yapılaşma ve faaliyet konusunda bu Koruma Planı hükümlerine aykırı iş ve işlem gerçekleştirilemez.
  7. Havza sınırları içerisinde bulunan devlete, belediyelere ve kamuya ait araziler de bu Koruma Planı hükümleri doğrultusunda belirlenen kısıtlamalara tabidir.
  8. İşbu Koruma Planı hükümleri, Çevre Düzeni Planlarına ve her ölçekteki imar planlarına işbu Koruma Planının koşulları geçerli olacak şekilde aynen işlenir.
  9. İşbu Koruma Planı ilan tarihinden önce onaylanmış Nazım ve Uygulama İmar Planları ile Çevre Düzeni Planlarında, bu planla çelişmeyen hükümler aynen geçerlidir.
  10. Havza sınırları içerisinde yapılacak, Çevre Düzeni Planı ve İmar Planı değişikliği talepleri ile yeni yapılacak imar planlarında işbu Koruma Planı hükümleri esas alınır. Herhangi bir ölçekte imar planları hazırlanırken veya mevcut planlar revize edilirken ASKİ’nin görüşünün alınması mecburidir.
  11. İşbu Koruma Planı kapsamında havza alanında tanımlanan hükümler için geçerli olan meri mevzuatta yapılacak değişikliklerde bu koruma planındaki kısıtlayıcı hükümler uygulanmaya devam edilir.
  12. Havzalar genelinde yeni yerleşim yeri açılamaz.
  13. Havzalar genelinde özel mülkiyet adına kayıtlı taşınmazların tapu kütüğüne bu koruma planında belirtilen hususlara aykırı bir yapı ve/veya faaliyet yapılmayacağına dair şerh konulması şartı ile satışına izin verilebilir.
  14. Havza sınırları içerisinde yer alan herhangi bir parselin birden fazla koruma kuşağında kalması durumunda, parsel alanının en fazla yer aldığı havza koruma alanı koşulları ve hükümleri geçerlidir.
  15. Baraj Gölleri ve Mutlak Koruma Alanı dışında bulunan kırsal yerleşme alanlarında, yerleşimin genel ihtiyaçlarına yönelik sosyal, eğitim, sağlık, spor, teknik altyapı ve dini amaçlı yapılara, atıkları ile ilgili bütün teknik tedbirlerin alınması kaydıyla ASKİ’nin uygun görüşü doğrultusunda izin verilebilir.
  16. Havza sınırları içerisinde, İl Tarım ve Orman Müdürlüğü ile koordineli olarak zirai mücadele ilaçları kullanımı yerine biyolojik mücadele ve biyoteknik yöntemlerin kullanımı teşvik edilir.
  17. Havza genelinde arıtılmış olsa dahi atıksu deşarjına izin verilmez. Ancak koruma bantlarındaki mevcut esaslar geçerlidir.
  18. Mutlak koruma alanı hariç olmak üzere, havzalar genelinde kırsal yerleşme alanı sınırları içinde hazineye ait alanların gerçek ve tüzel kişilere satışına, irtifak hakkı tesisine, tahsisine, kiraya verilmesine veya devredilmesine bu koruma planında belirtilen hükümlere uyulacağına dair tapuya şerh düşülmesi ve ASKİ’nin uygun görüşünün alınması koşulları ile izin verilebilir.
  19. Havzalar genelinde kırsal yerleşme alanı sınırları dışında konut amaçlı yapılaşmaya izin verilmez.
  20. Mutlak koruma alanı hariç kırsal yerleşme alanlarında köy nüfusuna kayıtlı ve köyde sürekli ikamet eden kişilerce yapılacak konut amaçlı yapıların, taban alanı kat sayısı % 40’ı, toplam inşaat alanı 200 m2’yi, inşaat yüksekliği 6,5 m’yi, kat sayısı 2’yi geçemez. Bu yapılara çekme ve çatı katı yapılamaz, eğimden dolayı iskân katı kazandırılamaz. Yapılaşma talepleri ile ilgili ASKİ’nin uygun görüşünün alınması zorunludur.
  21. Havza sınırları içerisinde mevcut ve yeni yapılacak yapılardan kaynaklanan evsel nitelikli atıksuların bertarafı için; alanın jeolojik ve hidrojeolojik durumu, mevcut altyapı durumu, coğrafi koşulları, kirlilik yükü ve atıksuların yeraltı ve yerüstü su kalitesine etkileri dikkate alınarak, ASKİ’nin ve ÇŞİB’nin uygun göreceği arıtma ve bertaraf yöntemleri uygulanır.
  22. Havzalarda iyi tarım uygulamalarına 5 yıl içerisinde geçilir. Ayrıca, TOB tarafından yetki verilmiş kontrol ve sertifikasyon kuruluşunun görüşleri doğrultusunda havza genelinde organik tarım teşvik edilir.
  23. Havzalar genelinde bu koruma planı kapsamında izin verilen ve ifasında su kullanımı gerektiren faaliyetlerde kullanılmak üzere kuyu açılmasına ASKİ’nin uygun görüşünün alınması koşuluyla izin verilebilir. Havzalar genelinde jeotermal amaçlı kuyu açılmasına izin verilmez.
  24. Baraj göllerini besleyen akar ve kuru dereler, çaylar ile rezervuar alanının, hayvan yetiştiricileri tarafından, hayvanların yıkanması ya da serinletilmesi, su ihtiyacının giderilmesi gibi amaçlarla kullanılmasına izin verilmez. Hayvanların su ihtiyacını karşılamak için su kaynakları dışında sıvat vb. yapılar ASKİ’nin uygun görüşü doğrultusunda ve kontrolünde ilgili İl Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından yapılır.
  25. Havza sınırları içerisinde biyogaz tesisine izin verilmez.
  26. Havza sınırları içerisinde mevcut ve planlanan hayvancılık işletmelerinde Sularda Tarımsal Faaliyetlerden Kaynaklanan Nitrat Kirliliğinin Önlenmesine Yönelik İyi Tarım Uygulamaları Kodu Tebliği’nde belirtildiği şekilde uygun nitelikte ve ebatta sızdırmasız bir depolama alanı yapılması, kompostlaştırma işleminden sonra Orta Mesafeli Koruma Alanı ve Uzun Mesafeli Koruma Alanı ’ndaki tarım alanlarında İl Tarım ve Orman Müdürlüklerinin görüşleri doğrultusunda kullanılması veya havza dışına taşınması zorunludur. Bu atıkların, havza dışındaki biyogaz tesislerine gönderilmesi teşvik edilir.
  27. Havzada Baraj Gölleri, Mutlak Koruma Alanı ve Kısa Koruma Alanı içerisinde GES ve RES kurulmasına izin verilemez. Orta Mesafeli Koruma Alanı ve Uzun Mesafeli Koruma Alanı içerisinde ise söz konusu faaliyetlere, çevre ve insan sağlığına zarar vermeyeceği yapılacak uygulamaları içerecek şekilde üniversitelerin ilgili bölümlerince hazırlanacak bilimsel raporlar ile belgelendirilerek ASKİ’nin uygun görüşünün alınması koşuluyla izin verilebilir. Bilimsel raporlar kapsamında yapılacak arazi çalışmalarının ASKİ personeli nezaretinde gerçekleştirilmesi zorunludur. Bu kapsamda hazırlanacak bilimsel raporlarında söz konusu koruma planında belirtilen diğer kısıtlayıcı hükümlere uygun şekilde hazırlanması zorunludur.
  28. Havza sınırları içerisinde yeni su ürünleri yetiştiriciliği tesislerine ve mevcut tesislerin olası kapasite artışı taleplerine izin verilmez.
  29. Havzalardaki yeraltı suları, Yeraltı Sularının Kirlenmeye ve Bozulmaya Karşı Korunması Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde miktar ve kalite bakımından ilgili Kurumlar tarafından denetlenir ve korunur.
  30. Baraj gölleri ile söz konusu gölleri besleyen yerüstü suları dâhil havza sınırları içerisinde her türlü atığın dökümüne, depolanmasına, işlenmesine ve bertarafına izin verilmez.
  31. Havza sınırları içerisinde yeni yapılacak bütün yapılara ait atıksuların toplanacağı sızdırmaz fosseptikte biriktirme ve/veya kanalizasyona bağlantı durumlarında ASKİ'den onay alınması zorunludur.
  32. Baraj göllerini besleyen dereler üzerinde kum, çakıl ve benzeri maddelerin alınmasına, işletilmesine ve kırma-yıkama-eleme tesisi gibi işletmelere izin verilmez.
  33. Havza sınırları içerisinde madencilik, tarım, imar gibi insan faaliyetleri kaynaklı ya da erozyon gibi doğal yollarla malzeme ve silt taşınmasını önleyebilmek için, malzeme taşıması muhtemel dere yataklarına taşkın ve koruma seddeleri vb. sediment tutucu yöntemlerin uygulanması esastır.
  34. Havza sınırları içerisinde hiçbir şekilde yeni madencilik faaliyetlerine ve mevcut olan maden faaliyetlerinin kapasite artışına izin verilmez.
  35. Hâlihazırda işletme ruhsatı olan maden faaliyetlerine ruhsat süresi boyunca galeri usulü patlatma yapılmaması, kimyasal ve metalürjik zenginleştirme yapılmaması, faaliyet sonunda alanın doğaya geri kazandırılması ve maden sahası ile havza arasındaki ilişkiyi ortaya koymak adına faaliyette bulunulan maden sahalarının; havzanın su akım yönlerini, su toplama alanlarını gösteren ve maden faaliyeti ile etkileşimini ortaya koyan çevresel etkilerin değerlendirildiği jeolojik-hidrojeolojik raporun hazırlanması koşulları ile 3213 sayılı Maden Kanunları çerçevesinde izin verilebilir. Hâlihazırda işletmede olan madencilik faaliyetlerinden kaynaklı atıksuların havza dışına çıkarılması, havza dışına çıkarılamadığı durumlarda ise Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği Tablo 7’de yer alan Maden Sanayisinde Atıksuların Alıcı Ortama Deşarj Standartları’na göre arıtılması şarttır.
  36. Havza sınırları içerisinde ticari amaçlı su tahsisi yapılamaz.
  37. Kavşakkaya Baraj Havzası sınırı içerisinde yer alan Karagöl Tabiat Parkı 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu’nun 2’nci maddesinde tanımlanan ve bu Kanunun 3’üncü maddesi uyarınca belirlenen Milli Parklar, Tabiat Parkları, Tabiat Anıtları ve Tabiat Koruma Alanları kapsamında korunması zorunludur.
  38. Havza genelinde baraj göllerini besleyen tüm kuru ve akar dereler ile geniş yataklı akarsular üzerinde baraj göllerine gelecek su miktarında azalışa neden olabilecek hiçbir su yapısı yapılamaz.
  39. Havza genelinde yeni yapılacak piknik yerlerine, rekreatif alanlara, mesire yerlerine ve günübirlik tesis alanlarına izin verilmez. Mevcut durumda izni bulunan kurum ya da kişiler bu alanların temizliğinden sorumludur. Bu alanlardaki sökülebilir takılabilir nitelikli yapılardan kaynaklanan evsel atıksular sızdırmaz fosseptiklerde veya seyyar tuvaletlerde toplanarak işletmeci tarafından havza dışına çıkarılarak belgelendirilecektir. Bu belgeler işletmeci tarafından bir sonraki işletme ruhsat yenilenmesine kadar saklanır ve istenildiğinde ibraz edilir.
  40. Havza sınırları içerisinde yer alan mevcut orman alanları, mera arazileri ile İl Tarım ve Orman Müdürlüklerince tarımsal niteliği korunacak alan olarak belirlenen araziler yerleşime açılamaz, niteliği değiştirilemez.
  41. Havza sınırları içerisinde mevcut orman alanları aynen korunur ve orman alanlarının küçülmesine neden olacak faaliyetlere izin verilmez. Bu alanda, Orman Genel Müdürlüğü’nün faaliyet ve programları doğrultusunda orman alanlarında bakım çalışmaları yapılabilir. Ormanlık alanlarda yapılacak olan silvikültür çalışmaları tür çeşitliliğini azaltıcı nitelikte olamaz.
  42. Havza sınırları içerisinde yeni küçük sanatlar sitesi, tehlikeli atık üreten sanayi tesisi ve Organize Sanayi Bölgesi kurulmasına izin verilmez.
  43. İşbu özel hükümler ve koruma planının Bölüm J’de yer alan Koruma Planı haritasında belirtilen Kavşakkaya - Çubuk 2 Barajları İsale Hattı Koruma Alanı’nda patlatmalı madencilik faaliyetlerine izin verilmez.
  44. İşbu özel hükümler ve koruma planının Bölüm J Koruma Planı Haritasında lekeleme şeklinde gösterilen ana derelerin şev üstü kotundan itibaren 20 m genişliğindeki alanda hiçbir işletme ve/veya tesise izin verilmez.
  45. Havza sınırları içerisindeki tüm koruma alanlarında servis istasyonlarına, akaryakıt istasyonlarına, akaryakıt dolum istasyonları, LPG ve CNG ikmal istasyonları ile LPG ve CNG dolum istasyonlarına izin verilmez.
  46. İlgili kurum ve kuruluşlar ile gerçek ve tüzel kişiler, işbu özel hükümler ve koruma planının Bölüm İ’de verilen İş Programı'nda belirtilen tedbirlerini ve Bölüm K’da verilen izleme programını tanımlanan sürelerde yerine getirmekle yükümlüdür.
  47. İşbu özel hükümler ve koruma planında yer almayan hususlarda ilgili diğer mevzuat hükümleri geçerlidir.
  1. Çubuk 2 ve Kavşakkaya Baraj Göllerine İlişkin Koruma Esasları
  1. Baraj gölleri içerisinde yüzmeye, ağ balıkçılığına, ticari balıkçılık ve su ürünleri yetiştiriciliğine izin verilmez. Ancak su içerisine girmemek ve su alma yapısına 300 metreden daha yakın olmamak şartı ile amatör balıkçılık yapılabilir.
  2. Baraj rezervuarlarında yalnızca güvenlik, araştırma, numune alma ve baraj rezervuarlarının su kalitesini iyileştirme maksadıyla, görevi dışında su içinde bulunmamak ve su dışında da herhangi bir kirlenmeye sebep olmayacak şekilde tedbirlerin alınması kaydıyla akaryakıt ile çalışan kayık, motor gibi araçlar ile elektrik veya akü ile çalışan teknelere ASKİ tarafından izin verilebilir. Bu amaçla kullanılacak araçlarda oluşabilecek her türlü katı atık, atıksu ve sintine suyunun arıtıldıktan sonra bile baraj rezervuarlarına boşaltılması yasaktır. Su taşıtının gerekli dezenfeksiyon önlemlerinin alınması zorunludur.
  3. Baraj rezervuarlarında suya girme, tekne, sal, kayık, kano, vb. rekreasyon faaliyetleri, gezme ya da yeme-içme, dinlenme, eğlenme vb. günübirlik kullanımlara ve turizm tesislerine izin verilmez.
  4. Baraj Göllerinde hiçbir şekilde organik tarım dâhil tarım faaliyetlerine izin verilmez.
  5. Baraj Göllerinde hiçbir şekilde çiftlik, hayvan otlak yeri vb. hayvancılık faaliyetlerine izin verilmez.
  6. Baraj Göllerinde hiçbir şekilde mezarlık alanlarının açılmasına izin verilmez.
  7. Baraj gölü içerisinde iskele, çekek yeri, yanaşma yeri, rıhtım, vb. kıyı yapılarına izin verilmez.
  8. Baraj gölleri içerisinde dip savak temizliği haricinde taban taramasına izin verilmez. Ancak, mevcut su içi bitkileri belirli aralıklarla ASKİ tarafından hasat edilebilir.
  9. Baraj Göllerinde kontrolsüz giriş ve çıkışları engellemek amacıyla gerekli görülen alanlar ASKİ tarafından tel veya çit gibi malzeme ile çevrilebilir. Baraj güvenliğini sağlamak amacıyla gerekli donanım ve ekipmana sahip güvenlik görevlendirilir. Baraj Göllerinde GES, RES, HES, BES vb. enerji üretim amaçlı faaliyetlere izin verilmez.
  10. Bu alanda yukarıda belirtilenler ile ASKİ tarafından, güvenlik ve su kalitesini iyileştirmeye yönelik çalışmalar maksadıyla planlanan yatırımlar ve projeler dışında hiçbir faaliyete izin verilmez.

E. Mutlak Koruma Alanına İlişkin Hükümler

  1. Bu alanda içme ve kullanma suyu projesine ve mevcut yapıların kanalizasyon sistemlerine ait mecburi teknik tesisler ile ASKİ tarafından planlanan yatırımlar ve projeler kapsamında yer alacak yapılar hariç hiçbir yeni yapı yapılamaz. Bu alan içerisindeki mevcut yapılar korunur. Yapının riskli yapı olarak tespit edilmesi veya doğal afet nedeniyle yıkılması halinde tekrar inşa edilmesine, ASKİ’nin uygun görüşü doğrultusunda inşaat alanı, yapı yüksekliği ve kullanım amacında değişiklik yapmamak şartıyla izin verilebilir. Doğal afet durumunda ASKİ’nin görüşleri doğrultusunda işlem yapılır.
  2. Bu alanda zati ihtiyaç dışında hayvancılık faaliyetlerine izin verilmez. Başvuran kişinin diğer gelirleri de dikkate alınarak zati ihtiyaç kapsamında değerlendirilecek hayvan sayısı ilgili Mülki İdare Amirliği tarafından belirlenir ve başvuru sahibi tarafından ASKİ’ye ibraz edilir.
  3. Bu alanda yer alan hazineye ait taşınmazlar gerçek ve tüzel kişilere satılamaz, tahsis edilemez, kiraya verilemez veya devredilemez. Ancak, kamu kurumları tarafından yapılacak suyu korumaya ve suyun kalitesini iyileştirmeye yönelik faaliyetler için ASKİ’nin uygun görüşünün alınması koşulu ile irtifak hakkı sağlanabilir.
  4. Bu alanda yer alan yerleşimlerin daha önce belirlenmemiş olan yerleşik alan sınırları, ASKİ’nin uygun görüşü alınarak ilgili Belediye tarafından belirlenir. Belirlenen yerleşik alan sınırı, yerleşme alanı sınırı olarak kabul edilir ve gelişme alanı açılamaz.
  5. Bu alanda, imar planı bulunmayan alanlardaki tarım arazilerinde ifraz uygulamalarına izin verilmez.
  6. Bu alanda yeni bir karayolu güzergâhı oluşturulamaz. Mevcut karayollarında yapılacak bakım ve onarım çalışmaları ASKİ’nin uygun görüşleri doğrultusunda yapılabilir.
  7. Bu alanda bulunan ağaç ve tüm bitki türleri olduğu gibi korunur, çıplak alanların ağaçlandırma çalışmaları TOB tarafından gerçekleştirilmesi planlanan Baraj Havzaları Yeşil Kuşak Ağaçlandırma Eylem Planı kapsamında ve ASKİ’nin uygun görüşü doğrultusunda yapılır.
  8. Bu alanda herhangi bir sanayi ve turizm tesisine izin verilmez.
  9. Bu alanda hiçbir şekilde yeni mezarlık alanlarının açılmasına izin verilmez.
  10. Bu alandaki mevcut tarım yapılan alanlarda TOB’un denetiminde sadece organik tarım faaliyetlerine izin verilir. Yeni tarım alanlarının açılmasına izin verilmez.

F. Kısa Mesafeli Koruma Alanına İlişkin Hükümler

  1. Bu alanda yer alan yerleşimlerin daha önce belirlenmemiş olan yerleşik alan sınırları ilgili Belediye tarafından ASKİ’ nin uygun görüşü alınarak belirlenir. Belirlenen alan mutlak koruma alanı yönünde yapılamaz. Bu alanda yerleşik alan sınırları belirlenmiş ise hiçbir şekilde büyütülemez. İşbu Koruma Planı ve Özel Hükümler çerçevesinde; ASKİ’nin uygun görüşünün alınması ve mutlak koruma alanı yönünde genişletilme yapılmaması koşulu ile gelişme alanı belirlenebilir. Ancak, mevcut gelişme alanları büyütülemez.
  2. Bu alanda zati ihtiyaç dışında hayvancılık faaliyetlerine izin verilmez. Başvuran kişinin diğer gelirleri de dikkate alınarak zati ihtiyaç kapsamında değerlendirilecek hayvan sayısı ilgili Mülki İdare Amirliği tarafından belirlenir ve başvuru sahibi tarafından ASKİ’ye ibraz edilir.
  3. Bu alanda yapılacak su, yem ve hububat deposu kullanımına yönelik tarımsal amaçlı yapılara; sökülüp takılabilir nitelikte olması, tarımsal arazi varlığının % 1’ini ve maksimum 25 m2’yi geçmemesi ve ASKİ’nin uygun görüşünün alınması şartıyla izin verilebilir.
  4. Bu alanda kırsal yerleşme alanı sınırları dışında kalan hazineye ait taşınmazlar gerçek ve tüzel kişilere satılamaz, tahsis edilemez, kiraya verilemez veya devredilemez. Ancak, kamu kurumları tarafından yapılacak suyu korumaya ve suyun kalitesini iyileştirmeye yönelik faaliyetler için ASKİ’nin uygun görüşünün alınması koşulu ile irtifak hakkı sağlanabilir.
  5. Bu alanda, imar planı bulunmayan alanlardaki tarım arazilerinde ifraz uygulamalarına izin verilmez.
  6. Bu alanda yeni bir karayolu güzergâhı oluşturulması ve mevcut karayolunun genişletilmesi, ancak bu faaliyetten kaynaklanacak muhtemel kirliliğin içme-kullanma suyu kaynağına ulaşmasını engelleyecek gerekli tedbirlerin alınması ve bu tedbirlerin maliyetleri de hesaba katıldığında en ekonomik alternatif olması halinde ASKİ’nin uygun görüşü ile izin verilebilir. Yeni karayolu güzergahı oluşturulması ile mevcut karayollarında yapılacak bakım ve onarım çalışmaları ASKİ’nin uygun görüşleri doğrultusunda yapılabilir.
  7. Bu alanda herhangi bir sanayi ve turizm tesisine izin verilmez.
  8. Bu alanda hiçbir şekilde yeni mezarlık alanlarının açılmasına izin verilmez.
  9. Bu alanda yeni tarım arazisi açılmasına izin verilmez. Mevcut tarım yapılan alanlarda İl Tarım ve Orman Müdürlüğü denetiminde organik tarım yapılması zorunludur ancak TOB tarafından yetki verilmiş kontrol ve sertifikasyon kuruluşunun görüşleri doğrultusunda organik tarım yapılamayacağının teknik olarak raporlandığı durumlarda, iyi tarım uygulamalarına izin verilebilir.

G. Orta Mesafeli Koruma Alanına İlişkin Hükümler

  1. Bu alanda yer alan yerleşimlerin daha önce belirlenmemiş olan yerleşik alan sınırları ilgili Belediye tarafından belirlenir. İşbu Koruma Planı ve Özel Hükümler çerçevesinde; ASKİ’nin uygun görüşünün alınması koşulu ile gelişme alanı belirlenebilir. Ancak, mevcut gelişme alanları büyütülemez.
  2. Bu alanda zati ihtiyaç dışında hayvancılık faaliyetlerine izin verilmez. Başvuran kişinin diğer gelirleri de dikkate alınarak zati ihtiyaç kapsamında değerlendirilecek hayvan sayısı ilgili Mülki İdare Amirliği tarafından belirlenir ve başvuru sahibi tarafından ASKİ’ye ibraz edilir.
  3. Bu alanda yapılacak su, yem ve hububat deposu kullanımına yönelik tarımsal amaçlı yapılara; sökülüp takılabilir nitelikte olması, tarımsal arazi varlığının % 1’i ve maksimum 25 m2’yi geçmemesi ve ASKİ’nin uygun görüşünün alınması şartıyla izin verilebilir.
  4. Bu alanda kırsal yerleşme alanı sınırları dışında kalan hazineye ait taşınmazlar gerçek ve tüzel kişilere satılamaz, tahsis edilemez, kiraya verilemez veya devredilemez. Ancak, kamu kurumları tarafından yapılacak suyu korumaya ve suyun kalitesini iyileştirmeye yönelik faaliyetler için ASKİ’nin uygun görüşünün alınması koşulu ile irtifak hakkı sağlanabilir.
  5. Bu alanda, imar planı bulunmayan alanlardaki tarım arazilerinde ifraz uygulamaları 5403 sayılı “Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu”nun 8.maddesi (Değişik fıkra: 30/4/2014- 6537/4 md.) kapsamında; mutlak tarım arazileri, marjinal tarım arazileri ve özel ürün arazilerinde 2 ha, dikili tarım arazilerinde 0,5 ha, örtü altı tarımı yapılan arazilerde 0,3 ha’dan küçük belirlenemez. Yine bu parsellerin Tapu Kadastro veya Tapulama Haritasında bulunan ve kamu eline geçmiş ve bir yola cephesinin bulunması zorunludur.
  6. Bu alanda yeni bir karayolu güzergâhı oluşturulması ve mevcut karayolunun genişletilmesi; ancak, bu faaliyetten kaynaklanacak muhtemel kirliliğin içme-kullanma suyu kaynağına ulaşmasını engelleyecek tedbirlerin alınması ve uygulanacak yöntemlerin maliyet açısından en ekonomik alternatif olması durumunda ASKİ’nin uygun görüşü ile izin verilebilir. Mevcut karayollarında yapılacak bakım ve onarım çalışmaları ASKİ’nin uygun görüşü doğrultusunda yapılabilir.
  7. Bu alanda herhangi bir sanayi ve turizm tesisine izin verilmez.
  8. Bu alanda su kaynaklarına en az 250 metre mesafede yeni mezarlık alanı kurulabilir.
  9. Bu alanda iyi tarım uygulamaları kriterlerine uyulması şartı ile yeni tarım arazi açılmasına izin verilir.

H. Uzun Mesafeli Koruma Alanına İlişkin Hükümler

  1. Bu alanın başlangıç sınırından itibaren yatayda 2000-5000 metre genişliğindeki alanda herhangi bir sanayi tesisine izin verilmez. 2000-5000 metreden itibaren havza sınırına kadar olan koruma alanı sınırları içerisinde tehlikeli atık oluşumuna neden olabilecek endüstriyel faaliyetlere ve/veya tehlikeli atık üreten sanayi tesislerine izin verilmez. Tehlikeli atık üretmeyen sanayi tesislerinde oluşan atıksuların kanalizasyon şebekesine verilmesi durumunda ASKİ Atıksuların Kanalizasyon Şebekesine Deşarj Yönetmeliği doğrultusunda hareket edilmesi zorunludur. Kanalizasyon şebekesinin bulunmadığı alanlarda ise söz konusu atıksular sızdırmaz fosseptiklerde biriktirilir ve sonrasında havza sınırları dışına çıkarılarak ilgili mevzuat çerçevesinde bertaraf edilir. Aynı zamanda bu tür tesislerden kaynaklanabilecek her türlü atığın içme ve kullanma suyu kaynağına ulaşmasını engelleyecek önlemlerin alınması zorunludur.
  2. Yukarıçavundur Biyolojik Paket Arıtma Tesisi’nden çıkan suyun “Kentsel Atıksu Arıtımı Yönetmeliği “Tablo 1: Kentsel atıksu arıtım tesislerinden ikincil arıtıma ilişkin deşarj limitleri”nde yer alan parametrelere ait limit değerleri aşmaması koşuluyla alıcı ortama deşarjına izin verilebilir. Söz konusu tesis limit değerlerini aşması durumunda alıcı ortam deşarjını sağlayabilmesi için prosesini ileri biyolojik arıtım tesisi olarak projelendirmelidir.
  3. Bu alanda yürütülecek hayvancılık faaliyetlerine, mevcut ve yeni yetiştirilecek hayvan sayılarının Tablo 6’da verilen maksimum toplam hayvan sayılarını geçmemesi koşuluyla ve ASKİ’nin de uygun görüşü ile izin verilebilir.
  4. Bu alanda yapılacak su, yem ve hububat deposu kullanımına yönelik tarımsal amaçlı yapılara; sökülüp takılabilir nitelikte olması, tarımsal arazi varlığının % 1’i ve maksimum 25 m2’yi geçmemesi ve ASKİ’nin uygun görüşünün alınması şartıyla izin verilebilir.
  5. Bu alanda, kırsal yerleşme alanları dışındaki hazineye ait alanların gerçek ve tüzel kişilere tahsisine, irtifak hakkı verilmesine, kiralanmasına veya devredilmesine ASKİ’den uygun görüş alınması koşulu ile izin verilebilir. Yine kırsal yerleşme alanları dışındaki hazineye ait alanların gerçek ve tüzel kişilere satışı yasaktır.
  6. Bu alanda baraj göllerini besleyen derelerde yeni su ürünleri yetiştiriciliği tesislerinin açılmasına izin verilmez. Mevcut balık üretim tesisleri işletmecilerinin işbu özel hükümler ve koruma planının yürürlüğe girdiği tarih itibariyle yürürlükteki Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği Tablo 5.13 Gıda Sanayii (Tarla Balıkçılığı) için belirtilen deşarj standartlarını sağlaması, Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği Ek-2 listesi 10.8 maddesi kapsamında Atıksu Deşarjı Konulu Çevre İzni alması, Çevre İzin Belgesi ekinde ve Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği Numune Alma ve Analiz Metodları Tebliği Tablo 1.a Endüstriyel Nitelikli Atıksular İçin Numune Alma Sıklığı’nda belirtilen asgari sıklıklarda izleme numunesi aldırması ve analiz ettirmesi, özellik ve miktarlarına ilişkin bilgileri belgelemesi gereklidir.
  7. Bu alanda, imar planı bulunmayan alanlardaki tarım arazilerinde ifraz uygulamaları 5403 sayılı “Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu”nun 8.maddesi (Değişik fıkra: 30/4/2014- 6537/4 md.) kapsamında; mutlak tarım arazileri, marjinal tarım arazileri ve özel ürün arazilerinde 2 ha, dikili tarım arazilerinde 0,5 ha, örtü altı tarımı yapılan arazilerde 0,3 ha’dan küçük belirlenemez. Yine bu parsellerin Tapu Kadastro veya Tapulama Haritasında bulunan ve kamu eline geçmiş ve bir yola cephesinin bulunması zorunludur.
  8. Bu alanda yeni bir karayolu güzergâhı oluşturulması ve mevcut karayolunun genişletilmesi; ancak, bu faaliyetten kaynaklanacak muhtemel kirliliğin içme-kullanma suyu kaynağına ulaşmasını engelleyecek gerekli tedbirlerin alınması ve bu tedbirlerin maliyetleri de hesaba katıldığında en ekonomik alternatif olması halinde ASKİ’nin uygun görüşü ile izin verilebilir. Yeni karayolu güzergâhı oluşturulması ile mevcut karayollarında yapılacak bakım ve onarım çalışmalarında ASKİ’nin uygun görüşleri doğrultusunda yapılabilir.
  9. Bu alanın başlangıç sınırından itibaren yatayda 2000-5000 metre genişliğindeki alanda herhangi bir turizm tesisine izin verilmez. 2000-5000 metreden itibaren havza sınırına kadar olan alanda sadece çevreye duyarlı ekoturizm tesislerine izin verilebilir.
  10. Bu alanda su kaynaklarına en az 250 metre mesafede yeni mezarlık alanı kurulabilir.
  11. Bu alanda iyi tarım uygulamaları kriterlerine uyulması şartı ile yeni tarım arazi açılmasına ASKİ’den uygun görüş alınması koşulu ile izin verilir.
  12. Havza sınırları içerisinde ilçe belediyesi tarafından yerleşim yeri kabul edilmeyen alanlar, tarla vasfındaki tarım alanları, Su Kanal İdaresi tarafından altyapısı yapılmayan alanlar ve devlete ait arazilerde konut yapılamaz. Bu hüküm kapsamı dışında yapılan her türlü kaçak yapı kanun hükümleri kapsamında ilgili bakanlıkların yetkisi doğrultusunda kaldırılır.

İ. Tedbirlerin Uygulanmasına İlişkin İzleme, Yasal ve İdari Yapı, İş Programı

NO
FAALİYET/UYGULAMAKISA VADEORTA VADEUZUN VADEİLGİLİSORUMLU
20232024202520262027202820292030-2042
1Doğrudan deşarj yapan Durhasan ve Mahmutoğlan mahallelerine sızdırmaz fosseptik yapılmasıASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
ASKİ
(Projeler –Kanal İnşaat – 3. Bölge Su ve Kanal İşletme Dairesi Başkanlığı)
2Mutlak ve Kısa Koruma Alanlarında, kanalizasyon sistemi olmayıp ferdi fosseptik kullanan mahallelere kanalizasyon sistemi yapılması ve sistemin sızdırmaz fosseptik ile sonlandırılmasıASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
ASKİ
(Projeler –Kanal İnşaat – 3. Bölge Su ve Kanal İşletme Dairesi Başkanlığı)
3Mutlak ve Kısa Koruma Alanlarında, mahalle genelinde kanalizasyon sistemi sızdırmaz fosseptik ile sonlanan fakat kollektör hattı olmaması nedeniyle ferdi fosseptik kullanan hanelerin kollektör hattı ile kanalizasyona bağlantısının yapılmasıASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
ASKİ
(Projeler-3. Bölge Su ve Kanal İşletme Dairesi Başkanlığı)
4Mutlak ve Kısa Koruma Alanlarında ferdi fosseptiklerin iptal edilmesiASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
ASKİ
(Projeler – Kanal İnşaat – 3. Bölge Su ve Kanal İşletme Dairesi Başkanlığı)
5Mevcut kanalizasyon sistemlerinin ve sızdırmaz fosseptiklerin bakımının yapılması ve iyileştirilmesi,
ASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
ASKİ
(Projeler – 3. Bölge Su ve Kanal İşletme Dairesi Başkanlığı)
6Yeni yapılacak sızdırmaz fosseptiklere ulaşım yolu tesis edilmesi ve mevcut sızdırmaz fosseptiklerin ulaşım yollarının iyileştirilmesiASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
ASKİ
(3. Bölge Su ve Kanal İşletme Dairesi Başkanlığı)
7Sızdırmasız fosseptiklerin periyodik olarak temizliğinin sağlanmasıASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
ASKİ
(3. Bölge Su ve Kanal İşletme Dairesi Başkanlığı)
8Yukarıçavundur biyolojik paket arıtma tesisinin periyodik olarak bakımının yapılmasıASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
ASKİ
(Atıksu Arıtma Dairesi Başkanlığı)
9Atık Yönetim Sistemi İle İlgili Çalışmalara ve Uygulanmasına BaşlanılmasıAnkara Valiliği Çevre, Şehircilik ve iklim değişikliği İl MüdürlüğüBüyükşehir Belediyesi
10Gübre Tanklarının YapılmasıÇevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl MüdürlükleriTOB, İşletme sahibi
11Yol Şevlerinde Erozyon Kontrolü Yapılmasıİlgili Belediyeİlgili Belediye
12Erozyon Riski Taşıyan Dik Şevlerde Biyorestorasyon Uygulamaları (Hidroseeding ve/veya Hydromulching)ASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
TOB
13Akarsuların Mansap Kısımlarına Sediman Tutucu YapılmasıASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
DSİ
14Havzadaki Tarım Alanlarından Kaynaklı Kirliliğin Kontrolü için organik tarım uygulamalarının teşvik edilmesi ve organik tarım ve iyi tarım uygulamalarına geçilmesiASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
TOB
15Zirai gübre kullanımının kademeli olarak azaltılmasıASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
TOB
16Zirai gübre ve pestisit satışlarının kontrol altına alınmasıASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
TOB
17İyi Tarım Uygulamaları ve Organik Tarıma Geçilmesine Yönelik Çiftçileri Bilinçlendirme ve Eğitim Çalışmalarının YapılmasıASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
TOB
18Hayvansal atıkların gübre tankı/gübre çukurunda toplanması, kompostlaştırılması ve toprağa uygulanması ile ilgili çalışmalar, Hayvansal atık yönetiminin uygulanmasıASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı), TOB
TOB, İşletme sahibi
19Hayvanların su ihtiyacını karşılamak için su kaynakları dışında sıvat (yalak) vb. yapılar ASKİ’nin uygun görüşü doğrultusunda ve kontrolünde ilgili Kurumlar tarafından oluşturulmasıASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
ABB
20Havzanın tanıtımına, önemine ve çevrenin sürdürülebilir kullanımına yönelik havzada yaşayan halkla bilinçlendirme toplantılarının yapılmasıASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
TOB
21
Su kalitesi izleme programlarının planlanmasıASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
TOB
22Rezervuar, Yerüstü ve yeraltı suyu kalitesinin izlenmesiASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları Dairesi Başkanlığı)
TOB
23Acil Durum Eylem Planı HazırlanmasıASKİASKİ
(Çevre Koruma ve Su Havzaları
Dairesi Başkanlığı)
  1. Koruma Planı Haritası

Not: Koruma Planı Haritasında verilen koruma alanları temsili olarak gösterilmiş olup, özel hükümlerde verilen metrajlar yerinde ölçümler ile belirlenecektir.

Metin Kutusu: Not: Koruma Planı Haritasında verilen koruma alanları temsili olarak gösterilmiş olup, özel hükümlerde verilen metrajlar yerinde ölçümler ile belirlenecektir.

  1. İZLEME PROGRAMI

Çubuk-2 ve Kavşakkaya Baraj Göllerindeki su kalitesini izlemek maksadıyla, su alma yapısından aylık olarak numune alınacak ve İçme Suyu Temin Edilen Suların Kalitesi ve Arıtılması Hakkında Yönetmelik Ek-1: kategorilere göre analiz edilecektir. Mezkûr yönetmelikte belirtilen parametrelere ek olarak silisyum parametresi de aylık olarak analiz edilecektir.
Baraj göllerini besleyen akarsularda yapılacak izlemeler Tablo 1 ve Tablo 2’de, havzalardaki yeraltı suyu kaynakları ile ilgili yapılacak izlemeler de Tablo 3’de belirtilmiştir.
Tablo 1. Yüzey Suları İzleme Programı Numune Alma Noktaları, İzlenecek Parametreler ve İzleme Sıklığı (Çubuk 2 Barajı Havzası)
1. - İçme Suyu Temin Edilen Suların Kalitesi ve Arıtılması Hakkında Yönetmelik Ek-1: KATEGORİLERE GÖRE SU KALİTE STANDARTLARI

YÜS Numune
ID
Su
Kütlesi
Bulunduğu İlçeBulunduğu
Mevkii
Koor. Sırası: X, YKoor. Sırası: Enlem, Boylamİzlenecek Parametrelerİzleme Periyodu
Datum: ED50Datum: WGS-84
Türü: UTMTürü: Coğrafik
D.O.M.: 33D.O.M.: -
Zon: 36Zon: -
Ölçek Fak.: 6 derecelikÖlçek Fak.: -
CU_NHR_01Değirmen DeresiÇubukKaraman Mah. mansabı500634,4134461758,99640,3046833,007131Mevsimlik
CU_NHR_02Başkesittin DeresiÇubukSaraycık Mah. mansabı499958,8444463477,20340,3201632,999181Mevsimlik
CU_NHR_03Yukarıçavundur DereÇubukSele Mah. Mansabı503114,6674464570,04240,3333,036331Mevsimlik
CU_NHR_04Soğanlı DereÇubukSarıkoz Mah. hemen batı çıkışında500335,1314465696,04140,3401533,003611Mevsimlik

* Çubuk 2 Barajı rezervuar alanında İÇME SUYU TEMİN EDİLEN SULARIN KALİTESİ VE ARITILMASI HAKKINDA YÖNETMELİK kapsamında yapılacak izlemelere ek olarak Silisyum parametresi de izlenecektir.
Tablo 2. Yüzey Suları İzleme Programı Numune Alma Noktaları, İzlenecek Parametreler ve İzleme Sıklığı (Kavşakkaya Barajı Havzası)
1. - İçme Suyu Temin Edilen Suların Kalitesi ve Arıtılması Hakkında Yönetmelik Ek-1: KATEGORİLERE GÖRE SU KALİTE STANDARTLARI

YÜS Numune
ID
Su
Kütlesi
Bulunduğu İlçeBulunduğu
Mevkii
Koor. Sırası: X, YKoor. Sırası: Enlem, Boylamİzlenecek Parametrelerİzleme Periyodu
Datum: ED50Datum: WGS84
Türü: UTMTürü: Coğrafik
D.O.M.: 33D.O.M.: -
Zon: 36Zon: -
Ölçek Fak.: 6 derecelikÖlçek Fak.: -
KV_NHR_01Soğanlık DereÇubukDurhasan Mah.494676,3884465182,92140,3355132,936991Mevsimlik
KV_NHR_02Koca ÇayıÇubukKuruçay Mah. mansabı veya Kavşakkaya Baraj Rezervuarı membası494025,24467691,95840,3581132,92931Mevsimlik
KV_NHR_06Koca ÇayıÇubukÇatköy Mah. mansabı496472,8974474134,95640,4161732,958091Mevsimlik

* İÇME SUYU TEMİN EDİLEN SULARIN KALİTESİ VE ARITILMASI HAKKINDA YÖNETMELİK kapsamında yapılacak izlemelere ek olarak Silisyum parametresi de izlenecektir.
Tablo 3. Yeraltısuları İzleme Programı Numune Alma Noktaları, İzlenecek Parametreler ve İzleme Sıklığı (Çubuk 2 Barajı Havzası)
- İnsani Tüketim Amaçlı Sular Hakkında Yönetmelik Ek-1

YAS Numune
ID
LokasyonBaraj
Havzası
TipKoor. Sırası: X, YKoor. Sırası: Enlem, Boylamİzlenecek Parametrelerİzleme Periyodu
Datum: ED50Datum: WGS-84
Türü: UTMTürü: Coğrafik
D.O.M.: 33D.O.M.: -
Zon: 36Zon: -
Ölçek Fak.: 6 derecelikÖlçek Fak.: -
CU_YAS_01Tahtayazı Mah.Çubuk 2Kuyu505670,5414463292,36140,31848033,066400#Yılda 2 Kez
CU_YAS_02Yukarı Çavundur Mah.Çubuk 2Çeşme504959,5474470578,40040,38412033,058100#Yılda 2 Kez
CU_YAS_03Susuz Mah.Çubuk 2Kuyu507614,5524464422,36440,32864033,089300#Yılda 2 Kez
CU_YAS_04Hacılar Mah.Çubuk 2Depo503216,5424472670,41340,40299033,037560#Yılda 2 Kez
CU_YAS_05Dağkalafat Mah.Çubuk 2Kaynak509467,5684468648,38340,36669033,111180#Yılda 2 Kez
CU_YAS_06Saraycık Mah.Çubuk 2Depo498410,5064465015,38140,33403032,980950#Yılda 2 Kez
CU_YAS_07Sarıkoz Mah.Çubuk 2Kuyu500617,5194465999,38240,34289033,006940#Yılda 2 Kez
CU_YAS_08Mahmutoğlan Mah.Çubuk 2Çeşme499522,5154467519,39240,35658032,994040#Yılda 2 Kez
CU_YAS_09Yazlıca Mah.Çubuk 2Çeşme501682,5214464005,37140,32491033,019470#Yılda 2 Kez
CU_YAS_10Çitköy Mah.Çubuk 2Depo502536,5294466558,38240,34791033,029540#Yılda 2 Kez
KV_YAS_01Durhasan Mah.KavşakkayaÇeşme494663,4864464940,38640,33333032,936840#Yılda 2 Kez
KV_YAS_02Kuruçay Mah.KavşakkayaDepo496828,5034468440,40140,36487032,962310#Yılda 2 Kez
KV_YAS_03Kızılören Mah.KavşakkayaDepo497198,5194478374,45140,45436032,966620#Yılda 2 Kez
KV_YAS_04Yeşilkent Mah.KavşakkayaÇeşme495050,5034474920,43640,42325032,941310#Yılda 2 Kez
KV_YAS_05Karaçam Mah.KavşakkayaDepo492756,4974478522,45840,45567032,914230#Yılda 2 Kez
KV_YAS_06Yıldırımaydoğan Mah.KavşakkayaKaynak490300,4884480771,47440,47592032,907650#Yılda 2 Kez
KV_YAS_07Uluağaç Mah.KavşakkayaDepo494182,5074480754,46840,47579032,930930#Yılda 2 Kez
KV_YAS_08Yıldırım Demirciler Mah.KavşakkayaÇeşme484252,4564480127,47940,47001032,813900#Yılda 2 Kez
KV_YAS_09Olucak Mah.KavşakkayaÇeşme485336,4644481538,48540,48275032,826650#Yılda 2 Kez
KV_YAS_10Yıldırım Hacılar Mah.KavşakkayaVana483366,4564482926,49540,49521032,803370#Yılda 2 Kez

Tablo 5. 15,0 m Mesafede Atık Üreten Hiçbir İşletme veya Tesisine İzin Verilmeyen Ana Dereler*

Havza AdıSu Kaynağı Adı
Çubuk 2 Barajı HavzasıAğıl Deresi
Çam Deresi
Akpınar Deresi
Bağırcan Deresi
Baskestinin Deresi
Boğazunkaya Deresi
Değirmen Deresi
Dolay Deresi
Gürleğen Deresi
Hacılar Deresi
Hasan Deresi
Kumluca Deresi
Kırkpınar Deresi
Mendek Deresi
Söbüçimen Deresi
Soğanlı Deresi
Uncebel Deresi
Yukarıçavundur Deresi
Kavşakkaya Barajı HavzasıAnalcak Deresi
Çukurca Deresi
Çukurun Deresi
Aydoğan Deresi
Bozarmut Deresi
Dibecik Deresi
Gökçeyay Deresi
Gökçeçay Deresi
Hüssam Deresi
İzönyazı Deresi
Köyçayı Deresi
Küçükköy Deresi
Kale Deresi
Kamusluğun Deresi
Karanlık Deresi
Koca Çayı
Koru Deresi
Kuruçay Deresi
Orta Deresi
Ortaç Deresi
Soğanlık Deresi
Soğulcağın Deresi
Tuğlı Deresi
Uluağaç Deresi
Umecikler Deresi
Yayla Deresi
Yukarı Deresi
Zebe Deresi
Zindan Deresi

Tablo 6. Orta Vadede İzin Verilebilen Maksimum Hayvan Sayıları

Havza AdıKoruma AlanıBüyükbaşKüçükbaşKanatlı
Çubuk 2
Barajı
MutlakZati ihtiyaç dışında yeni hayvancılık faaliyetlerine izin verilmez.
KısaZati ihtiyaç dışında yeni hayvancılık faaliyetlerine izin verilmez.
OrtaZati ihtiyaç dışında yeni hayvancılık faaliyetlerine izin verilmez.
Uzun110001900062500
Kavşakkaya
Barajı
MutlakZati ihtiyaç dışında yeni hayvancılık faaliyetlerine izin verilmez.
KısaZati ihtiyaç dışında yeni hayvancılık faaliyetlerine izin verilmez.
OrtaZati ihtiyaç dışında yeni hayvancılık faaliyetlerine izin verilmez.
Uzun6500500043500




#ilangovtr BASIN NO: ILN02087260