
Zafer Çam
Pert araçlar trafikte
Sigorta şirketleri tarafından pert olarak sınırlandırılmış ve trafiğin geliştirilmesi gereken araçlar, hızla trafiğe geri dönüyor.
Bu araçlar, tamir galerilerinde satılabiliyor ve insanlar arasında alım satım yapılıyor.
Ancak aslında pert olmuş bir araç ne kadar toparlanırsa toplansın, bu araç trafiğe çıkmamalıdır.
Bugün sanayi sitelerinde, kaporta ustaları, parçalanmış ve hurdaya ayrılmış araçlardan topladıkları parçalardan oluşan araçlar trafiğe devam etmektedir. Pert olmuş bir aracı alıp kendi imkanlarıyla tamir ederek, satışa sunuyorlar.
Bazı insanlar, aracın bu süreçteki gelişiminin farkında olmuyor.
Yeni model aracı satın aldık diye seviniyorlar, ancak aracın ağır hasarlı ya da pert gelişimi gerçekleşmiyor.
Satıcılar ise bu durumu gizli tutuyor. Hileli malını şeytan kişiler, alıcıları yanıltıyor ve alıcılar bilmeden hayatlarıyla oynuyorlar.
Önden vurulmuş bir araç, arkadan vurulmuş bir araçla birleştiriliyor. Ortadan bölünmüş pert bir araç, başka bir hurdaya ayrılmış aracın sağlam parçalarıyla birleştiriliyor ve satılıyor.
Birçok aracın şasesi kırık, şasesi kopmuş araçlar, kaynak arızası tamir ediliyor. Peki, yekpare şase mi daha güçlü, yoksa birleştirilmiş ve kaynak yapılmış bir şase mi?
Ufak bir kaza sırasında, bu şekilde toplanmış araçlarda hasar çok daha fazla sayıda bulunuyor.
Bozulmuş araçlar, hurdaya ayrılmalı ve satışı yasaklanmalıdır. İstatistiklere göre, ağır hasarlı ve çok sayıda aracın sayısı her geçen gün artıyor. Bugün itibarıyla yüz bine yakın araç trafiğinde dolaşıyor.
Sigorta şirketleri, pert hale gelen trafikten çekilmiş araçları internet üzerinden ihale yoluyla piyasaya sürüyor ve bu şekilde hasar gören araçlar yeniden yollara çıkıyor.
Öncelikle belirtmeniz gerekir ki, halk arasında mevcut 'pert aracı' olarak bilinen bir olsa da, artık yasal olarak 'kavramağır bozulmuş araç' ve 'tam hasarlı araç' olmak üzere iki ayrı kavram bulunmaktadır.
Tam hasarlı aracın ya da hurda belgeli aracın onarılması mümkün olmayan araçlardır. Bu araçlar, hurda belgesi alındıktan sonra trafikten değiştirilir ve parçalanmaya gider.
Ağır hasarlı araçlar ise çekme belgeli araç olarak bilinir. Bu araçlar onarılıyor muayene istasyonlarında muayeneden sonra trafiğe çıkarılmakta.
Peki, ağır hasarlı araçların trafikte ne işi var? Bu araçlarda güvenlik riski oluşturmaz mı?
Pert araç terimi, bir araç kazasından ya da başka bir olaydan sonra tamir edilemeyecek kadar ağır hasar görme anlamına gelir.
Bir araç bozulursa, ekonomik olarak tamir edilemez. Yani aracın tamir maliyeti, aracın mevcut piyasa değerinin daha yüksek olduğunda ya da aracın onarımı teknik olarak mümkün olmadığında, araç tam olarak kabul edilir.
Ancak bu araçların bazen piyasada çok altında alınıp tamir ettirilmesi, trafiğe çıkartılabiliyor. Bu araçları alıp sanayide toplayan kişiler, işi bilen kişiler.
Ancak, cihazların çoğu zaman aracını anlayabiliyorlar. Aracının parçasını görmek yeterli olmayabiliyor; Şaseye bakmak gibi bir şans olmuyor.
Parçaların yenilenmesi, maliyetin artması, hurdadan birleştirilmiş parçalarla onarım yapılması, araç maliyetinin çok daha aşağıya çekilmesi ve bu şekilde trafikteki araçların artması.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.