Toplumların yerleşik hayata geçmesiyle başlayıp gelişen tarım etkinlikleri tarım toplumunu doğurmuş; makineleşme, fabrikalaşma gibi gelişmelerle yani sanayi devrimi ile birlikte de sanayi toplumu kavramı ortaya çıkmış olup, son dönemlerde hızla gelişen bilgi ve iletişim teknolojileri ise bilgi toplumu kavramını oluşturmuştur.
İçinde bulunduğumuz bilgi çağında kavramlar anlam kaymasına uğramış durumda. Globalleşme, küresel ticaret, internet ve bilişim teknolojileri gibi kavramlar hayatımızın her alanında çok büyük yeniliklere ve değişikliklere yol açtı.
Zenginlik ekonominin yanında kültür, edebiyat ve sanat gibi yaşamı kuşatan geniş bir alanı tanımlar. Bilgiyi üreten ve hakkıyla kullananlar dünyanın zenginleridir. Eskiden kılıç, top, tüfeğe dayanan dünya hakimiyeti, bugün büyük veriye (big data) hâkim olmaktan geçiyor. Günümüzde uluslar büyük veriye hâkim olmak için büyük bir mücadele içinde.
Ekonomik yarışın yapıldığı alan da bilgiye kaymış durumda. Bilgi toplumunda üretim ve ticaret yöntemleri şekil değiştirdi; üretimdeki kol gücü, yerini büyük ölçüde beyin gücüne bırakınca, bilgi metalaştı ve (sahiplik anlamında) mülkiyete konu oldu. Hâl böyle olunca, fiziki üretim yerine bilginin paraya nasıl çevrileceği konuşulur oldu. Tüm bu gelişmeler sonucunda bilgi sermayesi kavramı oluştu ve zenginlik bilgiyle ölçülür hale geldi. S&P’nin (Standard&Poor’s: Merkezi New York’ta bulunan uluslararası kredi değerlendirme kuruluşu) 2020 araştırmasına göre dünyanın ilk 500 şirketine ait varlıkların %90’ı gayri maddi haklardan oluşmakta.
Dünya üzerinde bilginin ve içerik üretmenin en büyük güç olduğu bilgi toplumunda üretilen içerik ve haberden para kazanılmadığı sürece insanların geçimlerini sağlayamayacağı sorunu fark edilince, bu kapsamda sorunun çözülmesi için 2019'da Avrupa Birliği'nde yönerge yayımlanarak, Avrupa Birliği’ne üye ülkelerde uygulamaya hızlıca geçildi.
Avrupa Birliği ülkeleri arasında yer alan Almanya, Fransa, Kanada gibi ülkeler dijital ağlardan telif konusunda tahsilat almaya başladı. Ülkemizde Dijital Telif Yasası henüz hayata geçmediğinden, her geçen zaman elde edilemeyen gelir anlamına gelecek maalesef. Apple, Google, Amazon gibi dijital dünyanın devleri bu süreçte önem arz etmekte. Özellikle Google, arama motoruna özel haber servisi sunmasından dolayı gelirlerin en kolay takip edebileceği platform. Dijitalde dünya devlerinin sistemlerinin sizi öncesinden tanıması gerekmekte. Dijital platformunuzun ne kadar sağlıklı bir geçmişi varsa, platformlar sizi o kadar iyi tanıyor. Başvurunuzu yaptıktan sonra web sitenize ekleyeceğiniz bir kod ve bu kodu ekledikten sonra, reklam geliri elde etmekte olduğu gibi, çeşitli iş modelleriyle gelir etme imkânı sağlamakta.
Dünyada bilginin önemine kısaca yer vermeye çalıştığım yazıma, haftaya telif haklarıyla bahsetmek üzere…
Sağlıcakla kalın…
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.