Adem Öztürk
Ne Olacak Bu Kırşehir'in Kaderi...Hızlı Tren Neden Yok
Kırşehir, Anadolu tarihinde medeniyet kurulumundan beri izi olan kadim bir şehir. Her bir karışından tarihin izleri var. Geniş ovaları, endemik bitki ve kültürü ile gizli kalmış unutulmuş bir güzellik gibidir.
ANAOLU erenlerinin ilk durağı Kırşehir. Şeyh Edebali İnanç köyüne doğmuş, Ahi Evran Moğol isyanını başlatmış, hatta bu yolda can vermiş, Ahilik teşkilatını kurarak tarihin ilk ve tek esnaf örgütlenmesini yapmıştır. İlk Türkçe Kırşehir de vurgulanmış, Âşıkpaşa ömrünü Türkçe ye adamış Türkçe ereni… Gülşehir ha keza
Medreseler, Kervansaraylar, hanlar, köprüler hala yaşıyor.
Cumhuriyetin ilk yılları Kırşehir büyük Atatürk ve silah arkadaşlarına ev sahipliği yaparak yüreğini ve kucağını açıyor…
Atatürk anılarında Kırşehir evlatlarından övgü ile bahsediyor, yakın arkadaşları ve korumalar Kırşehirli.
Özel olarak Hacıbektaş, Mucur, Kırşehir de konaklama ve ikamet yapıyor.
Anadolu Türkmen merkezidir Kırşehir
Kuzey güney batı doğu arasında köprüdür. Geçiş yoları üzerindedir.
Cumhuriyetin ilk yıllarında yoğun bir göç vardır Ankara ya. Hatta 1960 darbesinden sonra seçilen Ankara belediye başkanı Halil Sezai Erkut Kırşehirlidir. Ankara’ya yakın olmanın verdiği avantaj nedeniyle okuma oranı da diğer Anadolu illerine göre yüksektir.1940’lı yıllarda Almanya da zülüm gören Yahudi bilim adamları içinde uğrak yeridir Kırşehir.
Cumhuriyet dönemi ve sonrasında üst düzey bürokrat ve yönetim kademesinde ağırlıklı olarak yer almaktadır. Ünlü hukukçular yetişmiştir. Anayasa Mahkemesi, Danıştay, Sayıştay, Yargıtay Başkanları Kırşehirlidir.
Kader ağını 1950’lerde örmeye başlamıştır. İlçe yapılmıştır. Çiçekdağı Yozgat’a, Keskin, Kaman Ankara’ya, Kırşehir, Mucur, Kozaklı, Avanos Nevşehir’e veriliyordu. Nevşehir Yeni İl Oluyor Kırşehir İlçe olmuştur.
Yeraltı şehirleri Kapadokya’ya açılan kapı olması, Kapladığı coğrafya nedeniyle siyasi olarak koparılsa da zaten Kapadokya Kırşehir’dir.
Politik hesaplaşma olduğu aşikârdı
Hatta darbe mahkemesinde suç konusu dahi edilmişti
Orta Anadolu’daki sıkışmış coğrafya, deniz kıyı olmaması, sulak ve yağışlı bölge olmaması bazı sıkıntıları beraberinde getirmeye başlamıştır.
Almanya merkez olmak üzere 1960 yılından itibaren yoğun olarak işçi göndermeye başlamıştı. Birinci kuşak gurbetçiler burunlarında tüten vatan hasreti ile ekmek kaygısı sonucu yollara düşmüşlerdi.
Aslında Kırşehir coğrafyası Anadolu tam ortasında olması ve geçiş yoların yakınlığı nedeniyle savunma sanayi yatırımları için oldukça uygun bir yerdi
1976 yılında zamanın hükûmeti durumu fark etmiş ve PETLAS Temeli atmıştır.
1976 ÇEMAŞ kuruldu
TİGEM Malya Devlet Üretme çiftliği ve etkisi ile Buğday ambarı Kırşehir; kurulan un fabrikaları ile Anadolu’nun un ihtiyacını karşılar oldu.
1990 yılında temeli atılan ilerleyen yıllarda faaliyete geçen Şeker Fabrikası kuruldu.
Artık 2000’li yıllar gurbetçi zengini idi ama yine gelişmeye kapalı idi.
PETLAS ve ÇEMAŞ özelleştirilmiş ve şehir için atılım olmaya başlamışlardı, yine özelleştirilen şeker fabrikası da gelişime olumlu katkı sunmaya başlamıştır.
AK Parti iktidarlarında tüm Anadolu şehirleri fersah fersah atılım gösterirken Kırşehir hem nüfus hem gelişim olarak geride kalmıştır.
Kapadokya girişi kapısı turizmde hak ettiği değeri alamamıştır.
Son yirmi yılda her ilde yapılan üniversite atağı sonucu kurulan üniversitemiz maalesef lokomotif görevini yürütememiş şehre ekstra dinamizm katamamıştır
TUİK verilerine göre 2024 yılı 247.179 olan nüfus 2030 yılında 247.570 olacaktır. Oldukça sınırlı bir artış öngörülmektedir.
Coğrafi konumu nedeniyle savunma sanayiinin, doğa ve tarım potansiyeli nedeniyle ziraat ve gıdanın, müzik, tarih ve Hacıbektaş/Kozaklı/Kapadokya ile birleşerek sağlık ve kültür turizminin merkezi olabilecekken iç çekişmeler ile bugünü çok rahat harcamaktadır.
Harcanılan bugün değil yarındır.
Küçük dokunuşlarla şehir sanayi ve tarımın cazibe merkezi olabilecektir.
HIZLI TREN NEDEN YOK….
Şehirde tren istasyonu geçmemesi büyük handikaptır.
Yerköy- Kayseri hattı Kırşehir’e çok yakın geçmektedir ve Yerköy üzerinden Nevşehir- Kırşehir bağlantılı kurulacak bir hat; yılda ortalama üç/beş milyon turistin ziyaret ettiği Kapadokya bölgesi ile Kırşehir’i birbirini bağlayacaktır.
Ankara’ya gelen uluslararası turistin önce Kırşehir’e uğrayıp akabinde Hacıbektaş/ Nevşehir’i görmesini sağlayacaktır. Nevşehir’den Kayseri ve Adana-Antalya yönüne doğru geçiş sağlanarak isteyen Kayseri Erciyes isteyen Adana-Antalya bölgesine geçiş yapacaktır.
Bu çeşit yönelim ağır sanayi ürünlerinin de tren yolu ile daha ekonomik ve hızlı taşınmasına yardımcı olacaktır.
Savunma sanayi yatırımları Kırşehir’e yönlendirilmelidir.
Ülkemiz güzide kuramlarının Kırşehir’e savunma sanayi yatırımları yapması sağlanmalı borsa İstanbul şirketi olan Yiğit Akü gibi güzide Kırşehirli iş adamlarına yerel siyaset aracılıyla destekler verilerek Kırşehir’e yatırımı teşvik edilmelidir.
Anadolu’nun ortasında olması, ulaşım yollarına yakın olması, hava hücum ve taarruzlarına karşı savunması kolay olabilmesi nedeniyle Kırşehir savunma sanayi alanında üs olarak seçilmeli ve yerel siyaset ve Kırşehirli gönüllüler buna destek olmalıdır.
Tuzköy’ü havalanın ile Kırşehir arasına otoban yapılarak kesintisiz ulaşıma destek olunmalıdır.
Üniversitede teknik bölümler çoğaltılmalı Petlas Çemaş Şeker Fabrikası ve organize sanayi bölgeleri ile istihdam garantili alanlarda eğitim verilmesi sağlanmalıdır. Üniversite araştırma ve geliştirme merkezi olmalıdır.
Yeni açılacak Irak Bağdat Güvenli otoban hattının bir şekilde Kırşehir üzerinden İstanbul’a ulaşması için şimdiden seferber olunmalıdır.
Günü birlik, senci, benci, oncu siyasi çekişmelerden uzak durulmalıdır.
STK’lar arası kavgalara son verilmeli ve birlik ve beraberliğin önemi vurgulanmalıdır.
Şirin bir Anadolu kenti olan Kırşehir; Neşet ERTAŞ, Muharrem Ertaşlar Çekiç Ali’ler Hacı Taşan’ların yetiştiği ozanlar diyarıdır.
Saygılarımla
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.